22 okt 2023

Ett stort Tack samt lite information

2023-10-22 20:28

TACK!

Vi vill rikta ett stort tack alla som ställde upp igår och deltog trots regn och kyla! 
Vi var en gedigen grupp medlemmar som tillsammans lyckades göra väldigt mycket arbete trots ett kyligt regnoväder. Vi lyckades rensa ogräs och sly, plantera bärbuskar och vårlökar, fixa kantstenar, sätta upp hängare i förråden och koka korv/kaffe och baka. Mycket väl utfört arbete! Tyvärr räckte varken täckbarken eller tiden till allas häckar, men vi uppmanar alla på nedre plan att sköta om sina häckar så att de fortsätter växa sig täta när vårsolen kommer.

Ni som hade tips och idéer som ni lyfte med styrelsens representanter, skicka gärna in dessa till oss inför våren så planerar vi in det till nästa dag.

Tack återigen var och en av er för att ni ställer upp och stöttar både föreningen och styrelsens arbete. Det krävs aktiva medlemmar för att kunna hålla nere våra avgifter över tid. Vi hoppas att alla medlemmar ser värdet av gemenskapen och att lite engagemang några gånger om året hjälper alla i föreningen samt underlättar styrelsens arbete väsentligt.

Vi vill också informera om några små saker:

- I soprummet finns nu information om avfallshantering samt regler uppsatta. Läs gärna dessa vid tillfälle. Kommer inom kort läggas in på hemsidan också.

- Gällande pappersförpackningskärlen är dessa helt överfulla just nu. Det beror inte på någon av oss denna gången utan Remondis har helt enkelt inte tömt kärlen som de ska under veckan som varit. Styrelsen följer upp detta givetvis.

- Det finns en uppsatt kniv i respektive soprum för att enklare kunna skära upp stora kartonger för lättare komprimering i kärlet. Häng tillbaka den på kroken och dra alltid in knivbladet så vi inte riskerar att orsaka olyckor.

- Inför fixardagen i lördags inhandlades en hel del trädgårdsredskap som nu står i redskapsboden (mellan nr 36 och 43). Dessa är fria att använda för alla medlemmar. Men, lämna alltid tillbaka lånade redskap så fort som möjligt. Dessa ska också rengöras innan de lämnas tillbaka. Det finns en vattenutkastare på Teknikhuset (där fläktarna är) för detta ändamål. Ta hand om våra gemensamma ägodelar och glöm inte att låsa dörren när ni lämnar redskapsboden.

- Snöskyfflar & Sopborste finns nu att tillgå i respektive barnvagnsförråd och även i redskapsboden vid behov. Slå av snö och skräp innan du hänger tillbaka dessa på sina platser.

- På förekommen anledning vill vi informera om att styrelsens officiella mejladress är styrelsen@brflillhagsparken2.se eller så kan man skicka meddelande via kontaktformuläret på hemsidan. Styrelsen kommunicerar ej genom Facebook.

En härlig vecka samt, så småningom, höstlov/allhelgona önskar vi er alla!

Vänligen,
Styrelsen



18 okt 2023

Viktig information 21 okt

2023-10-18 07:00

På lördag är det gemensam fixardag!
Här kommer viktig information till alla som inte är med och såklart till de som är med.

VIKTIG INFORMATION - Uppmaning till parkeringsinnehavare mot skogen!
För att de som ska hjälpa till ska kunna arbeta enkelt och smidigt måste alla bilägare se till att lämna utrymme till kantstenarna där det ska rensas och beskäras grenar som hänger ut över bilarna. Parkera därför så långt bak/ut som möjligt så att man kan arbeta framför bilarna.

Uppmaning till boende på nedre plan - Rensa ditt ogräs! 
Du som inte kan delta på lördag och bor på nedre plan får väldigt gärna rensa ogräs/gräs ur din rabatt så fyller vi på med täckbark för att förhindra att nytt ogräs kommer upp.

Det är inte för sent att anmäla ditt deltagande! Hör av dig till styrelsen@brflillhagsparken2.se om du ska komma. Alla är välkomna!

Information till dig som deltar

Styrelsen är så glada och tacksamma över den otroligt fina uppslutningen på lördag! Det kommer göra att arbetet går både fort och enkelt om vi är bra förberedda.
Och tänk på hur mycket pengar vi sparar! Hade vi betalat någon för arbetet nedan hade vi varit uppåt 100.000 kr fattigare.

Här kommer en kort lista över vad som behövs göras under dagen. En mer detaljerad beskrivning finns givetvis på plats på lördag, med ev. några fler uppgifter.

  • Montera skottkärra
  • Beskära grenar som sticker ut över P-platser.
  • Rensa/trimma längs parkeringen.
  • Rensa ogräs i häckar och lägga på täckbark.
  • Borsta rent utomhus vid teknikrum, p-platser och övriga utrymmen vid behov.
  • Sätta upp hållare för redskap
  • Plantera träd/buskar/lökar (Jenni ansvarig)
  • Sätta upp infotavlor i soprum.
  • Sätta upp ett nyckelskåp vid teknikhuset
  • Fixa till sned kantsten vid teknikhuset
  • För barnen: Spindelnätsjakt och skräpplockning (med överraskning efter väl utfört arbete)

Hålltider

10.00 Samling - Vi samlas vid kl 10 på gårdsplanen mellan hus 30/32/34/36 och fördelar ansvar och arbetsuppgifter.
11.45 Rast - Vid kvart i 12 serveras korv med bröd (veg. alternativ finns) och något sött med en kopp kaffe/te eller saft.
13.30 Slut - Vi siktar på att vara klara senast kl 13.30 eftersom vi är så många anmälda!

Under dagen är Bülent & Gabriel från styrelsen arbetsledare om inget annat anges. Vänd er till dem för hjälp/nycklar etc.

Välkomna!

7 okt 2023

Inbjudan gemensam fixardag

2023-10-07 11:33

Gemensam fixardag 21 oktober kl. 10-14

Lördagen den 21 oktober har vi en gemensam fixardag i föreningen mellan kl 10-14 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor, fixa i vårt redskapsförråd, sätta upp skyltar på lägenhetsdörrar m.m.
Dessutom äter vi korv och lär känna varandra över en kopp kaffe. Anmäl dig så vet vi hur mycket som ska köpas in.

Har ni tips på vad som behövs göras eller har önskemål om förändringar, mejla gärna styrelsen innan så tittar vi på det inför fixardagen. Kanske plantera någon buske eller något träd extra? Alla idéer är välkomna!

Genom att vi gemensamt tar ansvar och hjälps åt kan vi hålla våra kostnader nere i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag.

Skicka ett meddelande till oss och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll. Detta så att vi kan köpa rätt mängd kaffe/fikabröd och korv. Vi ordnar även lite god saft till barnen. Har du någon idé om vad som behövs fixas, skriv med detta.

Vänligen,
Styrelsen

4 okt 2023

Uppvärmning av lägenheterna

2023-10-04 17:06

Ang. uppvärmning av lägenheterna
(for information in English, please use online translation services)

Vintern närmar sig med stegrande kyla och vi vill påminna er om vikten av att använda vår uppvärmning på ett energieffektivt sätt. Genom att göra små förändringar i våra vanor och att vara medvetna om vår energiförbrukning kan vi inte bara minska våra elkostnader utan också bidra till att bevara vår miljö. Här är några enkla tips för att hjälpa oss alla att ha en varm och energieffektiv vinter:

1. Använd termostaten för golvvärme och element klokt:
Se till att termostaten är inställd på en behaglig men inte överdriven temperatur. Varje extra grad kan öka energiförbrukningen och elkostnaderna. Låt termostaten ligga på en stabil nivå, så kommer systemet bibehålla en jämn temperatur över dygnet automatiskt. Det kommer ta några dygn innan värmen sätter sig i golv och väggar. Observera att det är ett så kallat trögt system, så alla justeringar tar tid innan de ger effekt. Detta gäller både för att höja temperaturen och för att sänka den.

2. Reglera temperaturen när ingen är hemma:
Om du kommer att vara borta en längre tid, sänk temperaturen/termostaten några steg, men stäng inte av golvvärmen/elementen helt. Det är viktigt att bibehålla grundvärmen i byggnaden då en kall lägenhet suger energi från underliggande lägenheter. Alltså, golvvärmen på nedre plan värmer också upp golvet på övervåningarna och vice versa. Stängs någon del av blir det kallt hos grannen.

3. Slå på värmeåtervinning i ventilationsanläggningen:
Slå på värmeåtervinning på kontrollpanelen för ventilationen. Det är den knappen med dubbla pilar i nedre högra hörnet. Det ska lysa orange för att den ska vara påslagen. Kontrollera också att fönster och dörrar är ordentligt täta för att undvika onödigt värmeläckage. Tätningar och vädringslister kan hjälpa till att minska drag och spara energi. Om du åker bort en längre period, låt värmeåtervinningen vara påslagen.

4. Vädring
Om du upplever det för varmt så är det bättre att ställa om ventilationen till friskluft (att det lyser blått) alt. vädra en kort stund för att sänka temperaturen än att justera termostaterna upp och ner hela tiden. Som sagt har vi ett trögt system samt att byggnaden behöver bibehålla grundvärmen i stommen för att vara energisnål på lång sikt.

5. Använd draperier och gardiner:
Dra för gardinerna på natten för att minska värmeförlusten genom fönstren och dra upp dem på dagen för att låta solen värma upp rummen naturligt. Värmeanläggningen anpassar sig efter rummets temperatur för att bibehålla en jämn temperatur.

Misstänker du att något är fel i din anläggning, anmäl detta till Garantio. Se mer information om hur du kontaktar dem på vår hemsida.

Vi vill tacka er för att ni deltar i vårt gemensamma mål att vara mer energieffektiva och miljömedvetna. Genom små förändringar i våra vanor kan vi skapa en mer hållbar och ekonomiskt fördelaktig miljö för oss alla.

Om ni har några frågor eller behöver mer information om energieffektivitet och uppvärmning, är ni välkomna att kontakta föreningens styrelse.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Vänliga hälsningar,
Styrelsen

8 sep 2023
Nyhetsbrev september

Nyhetsbrev september

2023-09-08 15:54

Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Vi hoppas att ni haft en fin sommar och att ni njuter av de fina soliga sensommardagarna som vi har just nu! Här kommer höstens första nyhetsbrev med information och en inbjudan.
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Manuela, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad

Information från styrelsen

VIKTIGT! Bristfällig sopsortering
Styrelsen har fortsatt uppmärksammat bekymmer i soprummen. Det är av största vikt att vi sorterar soporna ordentligt då det annars leder till straffavgifter.
Sortera ut matavfall i kompostpåsarna och stäng dem ordentligt när du slänger dem i de bruna behållarna. Om det fattas kompostpåsar finns de i redskapsrummet (barnvagnsrummet) mellan hus 34 och 36.

I våras fick varje hushåll en sopsorteringsguide utskickad. Den finns också att läsa i digital version här: https://goteborg.se/wps/portal...
Om sopsorteringen inte fungerar på sikt kommer styrelsen behöva införa kontrollåtgärder i form av övervakning, det vill vi inte lägga tid och pengar på. Det är allas ansvar att se till att detta sköts, så uppmärksamma varandra om det fortgår. Vi har förståelse för att alla inte kanske vet eller är vana vid det, men det är inget man kan välja bort. Det måste fungera!
Hyr du ut i andrahand ansvarar du för att dina hyresgäster sopsorterar enligt föreningens uppmaningar.

Vi påminner också om att om det är fullt i kärlen i stora soprummet så finns det ett litet soprum som ligger på den sidan som är mot nya lekplatsen.

Uteblivet varmvatten
Tråkigt nog blev vi utan varmvatten i tre omgångar under sommaren då vår anläggning drabbades av tekniska problem. Som tur är är ärendet givetvis ett garantiärende och kostnaderna för reparationerna drabbar inte föreningens kassa. Reparatören har nu undersökt anläggningen och misstänker att det varit mjukvarufel som orsakat att tekniken inte fungerat. De har därför provat att omprogrammera styrenheten för att testa om det avhjälper problemet.

Vi för också dialog med Huskoncept som ansvarat för arbetet om kompensation samt behov av andra åtgärder som vi sedan tidigare påtalat, exempelvis det låga vattentrycket.
Vi återkommer i nyhetsbrev framöver om hur dialogen fortskrider.

Inglasning eller andra åtgärder på uteplatser
Styrelsen har fått frågan om inglasning av uteplats från en medlem och vi ville återkoppla med information till alla.
Inglasning av uteplatserna är något som styrelsen inte kommer att arbeta vidare med i dagsläget. Detta på grund av att det krävs bygglov med tillhörande underlag och kostnader vilket tar tid att förbereda. Själva uteplatsen tillhör bostadsrätten och där har man rätt att göra vissa saker, men fasaderna tillhör föreningen och därför krävs styrelsen tillstånd att borra i dem.
Tillbyggnad av uteplatser kommer troligen också innebära åtgärder i marken som tillhör föreningen, därför kan det också krävas stämmobeslut.
Styrelsen undersöker frågan vidare, men prioriterar inte frågan i dagsläget.

Gemensam fixardag 21 oktober kl. 10-14
Lördagen den 21 oktober har vi en gemensam fixardag i föreningen mellan kl 10-14 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor, fixa i vårt redskapsförråd, sätta upp skyltar på lägenhetsdörrar m.m. Dessutom grillar vi korv, lär känna varandra och tar en kopp kaffe.
Har ni tips på vad som behövs göras eller har önskemål om förändringar, mejla gärna styrelsen innan så tittar vi på det inför fixardagen. Kanske plantera någon buske eller något träd extra? Alla idéer är välkomna!
Genom gemensamt ta ansvar och hjälpas åt kan vi hålla nere våra kostnader i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag.

Häcktrimning
På tal om att hjälpa till så har en av styrelsens ledamöter i helgen trimmat ner häckarna på alla uteplatserna. Istället för att betala entreprenör så har vi sparat några tusenlappar och för det är vi tacksamma! Tack!
Anledningen till den kraftiga trimningen är att Ligusterhäckar blir tätare nästa säsong när man trimmar ner dem kraftigt de första åren. Det kallas uppbyggnadsbeskäring och kommer ske några gånger till tills att vi får häckar som är kraftigare och tätare än idag.
Vi ber därför alla boende på nedre plan att hjälpa till med uppsamling av grenarna. Lägg dem gärna i skogen på andra sidan den vita bron så återför vi lite material till naturen. Vi uppmanar också alla att passa på att rensa ogräset och hålla efter löpande i häcken då vi märker att de häckar som har mycket ogräs inte vuxit lika bra under sommaren.
Till vår fixardag kommer vi beställa täckbark som man kan hämta och lägga ut i sin häck för att begränsa ogräs, samt ge skydd mot torka, förfrysning m.m.

Påminnelser!
Vi vill påminna om tidigare uppmaningar från tidigare nyhetsbrev:
Parkering utanför markerade platser är otillåten. Endast kortare stopp för i- och urlastning är tillåtna, samt flyttlass.
Inom området håller vi nere hastigheten för att skydda barn och husdjur.
Gatan utanför området är enkelriktad åt vänster, kör inte höger mot förskolan vid utfart.
Fortsätt anmäla garantifel både i lägenheten och på fastigheten  till Garantio genom denna länken: Till Garantio



Kalender
  • Fixardag
    2025-09-28
Besöksräknare

21 737 besökare sedan 2023-04-11