8 sep 2024

Information om garantihantering inför besiktning

2024-09-08 12:53

Kära medlemmar,
Här följer mycket viktig information från styrelsen.
Very important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Eftersom företaget Huskoncept/Stjernplan som byggde våra hus har gått i konkurs kommer alltså inga åtgärder på garantiärenden att genomföras just nu. Detta har vi meddelat tidigare. 
Här kommer styrelsens planering för hantering av garantiärenden inför 2-årsbesiktningen den 16 okt.

Processen som följer ser ut ungefär såhär:

Fram till 11 okt - alla medlemmar anmäler garantiärenden till Garantio som vanligt.
OBS! Har du redan anmält ett fel behöver du inte anmäla det igen. Om du inte vet ifall du anmält ett fel kan du söka i din epost-inkorg efter mejl från "Envise" där du sedan kan se ditt ärendenummer och begära en inloggning till Garantios portal Envise för att läsa vad du felanmält och status på ärendet. Om du inte hittar eller är osäker, gör en anmälan till Garantio och fråga dem i samband med samtalet. 
OBS! 
Sista dag för nya anmälningar till Garantio är den 11 okt då vi behöver några dagar för att sammanställa alla tidigare och nyinkomna anmälningar. 

Länk Till Garantio

16 oktober - föreningen genomför 2-årsbesiktningen 
Onsdagen den 16 oktober genomförs 2-årsbesiktningen, där en extern besiktningsman, tillsammans med representanter från föreningen, besiktigar hela bygget inkl. alla lägenheter. Denna dag behöver du antingen vara hemma och visa fel du vill påpeka till besiktningsmannen eller lämna en nyckel till föreningen för tillträde. Detta är en obligatorisk åtgärd och föreningen har rätt att få tillgång till din lägenhet denna dagen. Om du inte lämnar tillträde till lägenheten kan föreningen enligt lag och praxis begära handräckning från myndigheter för tillgång vid senare tillfälle där ev. tillkommande kostnader belastar dig. Det är alltså viktigt att vi hjälps åt denna dagen för att slippa merarbete och merkostnader. Mer information om nyckelinlämning kommer längre fram.

Du som hyr ut din lägenhet i andra hand måste informera dina hyresgäster om att föreningen ska ha tillträde till lägenheten. Det är dock viktigt att Du, som innehavare, tar ansvar för att anmäla felen till Garantio.

Eftersom besiktningsmannen ska hinna med 44 lägenheter och hela fastigheten i övrigt kommer det att gå undan med maximalt 5-10 min per lägenhet. Märk gärna de fel du vill påpeka och/eller har anmält tidigare med post-its eller något synligt för att snabba på processen vid besöket oavsett om du är hemma eller inte. Du kan också förbereda en lista för dig själv så att inget missas.

Kontrollera gärna funktionen på följande:
Ventilationssystem
- Både Kök/Badrum samt Övriga fläktar. Fungerar alla fläktar? Förekommer det läckage?
Golvvärme/element
- Har du en jämn uppvärmning i golvet/elementen? Läckage? OBS! Värmesystemet är ej aktivt ännu, men aktiveras så snart hösten infinner sig.
Fönster/dörrar
- Fungerar alla dörrar och fönster normalt? Läckage?
Kök/Badrum
- Läckage i kranar/rör/anslutningar, sprickor i kakel m.m.? WC, dusch m.m.
Förrådet - Glöm inte att kontrollera ditt förråd så att lås och belysning fungerar.

Vitvaror - anmäls inte till Garantio. Läs mer här: https://www.brflillhagsparken2...

Fler tips på vad du ska kontrollera kan du hitta här: Checklista
Detta är en mycket omfattande lista, men kan ge tips så att du inte missar något invändigt.

Efter 16 oktober - Styrelsen upphandlar entreprenör för att åtgärda felen
Efter besiktningen är avslutad och styrelsen tagit emot besiktningsprotokollet upphandlar och planerar vi för åtgärdande av alla fel som besiktningsmannen bedömt som garantifel.
Övriga fel som ej anses vara byggarens ansvar får styrelsen ta ställning till huruvida dessa är på föreningens ansvar eller på medlemmens ansvar.

Efter avslutad besiktning och åtgärdande av fel
Styrelsen söker ersättning för åtgärdskostnaderna från försäkringen som tecknades i samband med byggnationen.

Vi hoppas att planeringen håller, men snabba förändringar kan ske varför det är viktigt att man håller sig uppdaterad och läser all kommunikation från föreningen.

Slutligen vill vi bara säga att detta innebär en stor arbetsbelastning på styrelsen och vi ber därför att medlemmarna följer alla direktiv ovan och underlättar arbetet så mycket som möjligt. Det kan också innebära att annat arbete som styrelsen också måste göra kan dröja (ex. beslut från årsstämman), det är viktigt att vi hjälps åt för att hantera detta smidigt. Undvik att belasta styrelsen med andra typer av frågor och ärenden under de kommande månaderna. Svar på sådana frågor och ärenden kommer att dröja. 

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen