Här kommer lite aktuell information med glada besked om avgifterna inför 2024! Hoppas att ni får ett härligt avslut på året!
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Manuela, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Beslut om budget 2024
Styrelsen har sett över utgifterna samt vårt sparande inför 2024 och bedömer i dagsläget inte att vi behöver höja avgifterna ytterligare inför 2024, vilket är glädjande nyheter för oss alla.
Detta innebär ändå inte att vi har en god ekonomi, utan det är en tajt budget som kräver aktiva medlemmar och att förebygga kostnader så långt som möjligt. Detta gör vi genom att ta gemensamt ansvar för föreningens egendom, sorterar sopor på korrekt sätt och medverkar på gemensamma städdagar och liknande när styrelsen kallar till dessa.
Vi kommer inför omsättning av våra lån till sommaren återigen kika på avgiftsnivån för att ev. justera denna efter rådande ränteläge, men med lite tur har vi möjlighet att sänka räntorna framöver istället.
Påminnelse om extra stämma
Vi vill påminna medlemmarna om att det nu på söndag hålls en extrastämma enligt tidigare utdelad kallelse. Det kommer vara ett kort möte och behandlar endast några få punkter, val av revisor och fyllnadsval till styrelsen.
Vi ses i cykelrummet kl 10.00 och försöker snabbt riva av mötet.
Parkeringsbevakning
Från december månad har styrelsen upphandlat parkeringsbevakningstjänst hos Aimo Park. Denna är gratis för oss i föreningen, men ev. böter tillfaller Aimo. Anledningen är att vi har och har haft problem med att besökare ställer sig på uthyrda platser eller "i vägen". Problemen har förvisso minskat, men återkommer ändå. Inom kort kommer mer information kring hur man gör när man behöver nå Aimo Park. Det kommer också sättas upp informationsskyltar om detta i enlighet med gällande lagstiftning.
I avtalet ingår också slumpvisa kontroller i området dygnet runt. Vid ex. flyttlass där du blir stående en längre tid utanför markerad plats bör du informera föreningen genom ett mejl till parkering@brflillhagsparken2.se
Ang. Soprummet
Tyvärr har något redan tagit en av två knivar som vi lämnat i soprummen för att kunna skära stora kartonger. Vi får hitta en bättre lösning till våren. Tänk på att platta till kartonger etc. Det har visat sig vara svårt att lita på att Remondis kommer på utsatta dagar, varför pappersförpackningen snabbt blir full.
Vinterns redskap står redo att lånas - Snöskyfflar, sopborstar och låsolja
Det finns utplacerat snöskyfflar och borstar i de olika förrådsutrymmena vid behov. Om det saknas i ditt närmaste förråd kan den ha hamnat i redskapsförrådet som ligger mellan hus 34 & 36. Där finns också en liten flaska låsolja att låna om låset kärvar till lägenheten eller soprum exempelvis.
Som vanligt, så snart du är klar med redskapet ställer du tillbaka det rengjort och väl omhändertaget. Vi kommer också inom kort att placera ut mindre hinkar med stenflis (grus) för enklare tillgång.
Ang. snöskottning
Tänk på att du som hyr en parkeringsplats själv behöver skotta din plats så att du kan parkera på din plats. Föreningen skottar vägen, men ej p-platserna såvida det inte råkar vara väldigt få bilar på plats. Låna gärna snöskyffeln och skotta så att du tydligt ser vart du ska parkera, vi vet ju hur trånga vissa platser kan vara. Hjälps gärna åt så blir det lättare för alla.
Anledning till extrastämma:
Då styrelsen inte fått tag i utsedd revisor samt att denna tar ett oskäligt högt pris för sitt arbete ser styrelsen, i dialog med valberedningens sammankallande, behov av att kalla till extra stämma i syfte att välja en ny revisor för innevarande verksamhetsår.
Företaget där vår utsedda revisor arbetar ligger i Stockholm och har vid tre tillfällen kontaktats via mejl och formulär på hemsidan i syfte att förhandla om arvodet för revisionen. Företaget har inte svarat på dessa. Eftersom styrelsen ser att revisionsbyrån fakturerat ett högt pris för revisionen år 2022 ser vi skäl att konkurrensutsätta revisonen för föreningen då det är uppenbart att tidigare styrelse, som bestod av byggherren, inte har tagit in olika offerter och jämfört kostnaderna. I kombination med att de inte svarar på våra mejl eller kontaktförsök har styrelsen och valberedningen förlorat förtroendet för revisorn.
Av denna anledning kallar vi till extrastämma för att avsätta och därefter välja ny revisor. Styrelsen har fått kontakt med en specialiserad revisionsbyrå som jobbar särskilt med BRF. Arvodet ligger runt 24.000 kr för 2023 på grund av ny kund, därefter ca 16.000 kr för 2024 och framåt. Detta är närmare halva kostnaden av nuvarande revisors arvode som för 2022 tog 29.000 kr. Eftersom vi inte får kontakt med nuvarande revisor är styrelsen, med hänvisning till föreningens i övrigt ansträngda ekonomi, oroliga för att arvodet blir för dyrt för revisionen 2023. Indikationer på högt arvode har också lämnats från grannföreningen i etapp 1 som fakturerats över 50.000 kr för 2022 års revision.
Dessutom passar vi på att göra fyllnadsval till styrelsen då en ledamot flyttar från föreningen.
Om du är intresserad av att arbeta i styrelsen kontakta valberedningen@brflillhagsparken2.se
Observera att inga andra punkter lyfts på dagordningen. I övrigt finns det möjlighet att ställa frågor till styrelsens representanter, men då utanför mötets struktur. Vi tror därför att mötet kommer att avhandlas i rask takt på stående fot och att det därför inte finns behov för att boka en lokal och spendera pengar på denna. Om medlem önskar företrädas av en närstående eller annan medlem i föreningen finns möjlighet att lämna fullmakt enligt stadgarna 43 §. Vissa regler gäller i samband med detta. Kontakta styrelsen om du behöver hjälp att skriva fullmakt.
Vänligen,
Styrelsen
Vi vill rikta ett stort tack alla som ställde upp igår och deltog trots regn och kyla!
Vi var en gedigen grupp medlemmar som tillsammans lyckades göra väldigt mycket arbete trots ett kyligt regnoväder. Vi lyckades rensa ogräs och sly, plantera bärbuskar och vårlökar, fixa kantstenar, sätta upp hängare i förråden och koka korv/kaffe och baka. Mycket väl utfört arbete! Tyvärr räckte varken täckbarken eller tiden till allas häckar, men vi uppmanar alla på nedre plan att sköta om sina häckar så att de fortsätter växa sig täta när vårsolen kommer.
Ni som hade tips och idéer som ni lyfte med styrelsens representanter, skicka gärna in dessa till oss inför våren så planerar vi in det till nästa dag.
Tack återigen var och en av er för att ni ställer upp och stöttar både föreningen och styrelsens arbete. Det krävs aktiva medlemmar för att kunna hålla nere våra avgifter över tid. Vi hoppas att alla medlemmar ser värdet av gemenskapen och att lite engagemang några gånger om året hjälper alla i föreningen samt underlättar styrelsens arbete väsentligt.
- I soprummet finns nu information om avfallshantering samt regler uppsatta. Läs gärna dessa vid tillfälle. Kommer inom kort läggas in på hemsidan också.
- Gällande pappersförpackningskärlen är dessa helt överfulla just nu. Det beror inte på någon av oss denna gången utan Remondis har helt enkelt inte tömt kärlen som de ska under veckan som varit. Styrelsen följer upp detta givetvis.
- Det finns en uppsatt kniv i respektive soprum för att enklare kunna skära upp stora kartonger för lättare komprimering i kärlet. Häng tillbaka den på kroken och dra alltid in knivbladet så vi inte riskerar att orsaka olyckor.
- Inför fixardagen i lördags inhandlades en hel del trädgårdsredskap som nu står i redskapsboden (mellan nr 36 och 43). Dessa är fria att använda för alla medlemmar. Men, lämna alltid tillbaka lånade redskap så fort som möjligt. Dessa ska också rengöras innan de lämnas tillbaka. Det finns en vattenutkastare på Teknikhuset (där fläktarna är) för detta ändamål. Ta hand om våra gemensamma ägodelar och glöm inte att låsa dörren när ni lämnar redskapsboden.
- Snöskyfflar & Sopborste finns nu att tillgå i respektive barnvagnsförråd och även i redskapsboden vid behov. Slå av snö och skräp innan du hänger tillbaka dessa på sina platser.
- På förekommen anledning vill vi informera om att styrelsens officiella mejladress är styrelsen@brflillhagsparken2.se eller så kan man skicka meddelande via kontaktformuläret på hemsidan. Styrelsen kommunicerar ej genom Facebook.
En härlig vecka samt, så småningom, höstlov/allhelgona önskar vi er alla!
Vänligen,
Styrelsen
VIKTIG INFORMATION - Uppmaning till parkeringsinnehavare mot skogen!
För att de som ska hjälpa till ska kunna arbeta enkelt och smidigt måste alla bilägare se till att lämna utrymme till kantstenarna där det ska rensas och beskäras grenar som hänger ut över bilarna. Parkera därför så långt bak/ut som möjligt så att man kan arbeta framför bilarna.
Uppmaning till boende på nedre plan - Rensa ditt ogräs!
Du som inte kan delta på lördag och bor på nedre plan får väldigt gärna rensa ogräs/gräs ur din rabatt så fyller vi på med täckbark för att förhindra att nytt ogräs kommer upp.
Det är inte för sent att anmäla ditt deltagande! Hör av dig till styrelsen@brflillhagsparken2.se om du ska komma. Alla är välkomna!
Styrelsen är så glada och tacksamma över den otroligt fina uppslutningen på lördag! Det kommer göra att arbetet går både fort och enkelt om vi är bra förberedda.
Och tänk på hur mycket pengar vi sparar! Hade vi betalat någon för arbetet nedan hade vi varit uppåt 100.000 kr fattigare.
Här kommer en kort lista över vad som behövs göras under dagen. En mer detaljerad beskrivning finns givetvis på plats på lördag, med ev. några fler uppgifter.
10.00 Samling - Vi samlas vid kl 10 på gårdsplanen mellan hus 30/32/34/36 och fördelar ansvar och arbetsuppgifter.
11.45 Rast - Vid kvart i 12 serveras korv med bröd (veg. alternativ finns) och något sött med en kopp kaffe/te eller saft.
13.30 Slut - Vi siktar på att vara klara senast kl 13.30 eftersom vi är så många anmälda!
Under dagen är Bülent & Gabriel från styrelsen arbetsledare om inget annat anges. Vänd er till dem för hjälp/nycklar etc.
Välkomna!
Har ni tips på vad som behövs göras eller har önskemål om förändringar, mejla gärna styrelsen innan så tittar vi på det inför fixardagen. Kanske plantera någon buske eller något träd extra? Alla idéer är välkomna!
Genom att vi gemensamt tar ansvar och hjälps åt kan vi hålla våra kostnader nere i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag.
Skicka ett meddelande till oss och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll. Detta så att vi kan köpa rätt mängd kaffe/fikabröd och korv. Vi ordnar även lite god saft till barnen. Har du någon idé om vad som behövs fixas, skriv med detta.
Vänligen,
Styrelsen
19 185 besökare sedan 2023-04-11