Här kommer schemat för nästa veckas arbeten för att förenkla för er planering.
Viktigt att tänka på!
Du måste lämna fritt utrymme framför luckan där golvvärmefördelaren sitter. Placeringen är olika beroende på lägenhetens storlek och utformning.
Fråga en granne om du är osäker på vart luckan är.
Arbetet tar endast några minuter, men det är viktigt att det blir utfört.
Om du inte lämnar tillträde
Enligt stadgarnas § 13 ska föreningen ges tillträde till bostaden för underhållsarbeten. Om du inte ger föreningen/entreprenören tillträde inom ovan datum, kommer du bli debiterad för de ev. extrakostnader som detta genererar föreningen. Om du inte önskat en tid kan entreprenören komma när som helst mellan 15-17 augusti då vi utgår från att någon är hemma den tiden.
OBS!
Medlemmar som hyr ut i andrahand ansvarar för att kommunicera med sina hyresgäster genom hela arbetet. Föreningarna har endast direktkontakt med medlemmen/ägarna.
Obligatorisk injustering av golvvärmeanläggningarna i lägenheterna på nedre plan 15-17 augusti
Mandatory adjustment of the underfloor heating systems in the apartments on the lower floor 15-17 August (for further information in English, please use online translation services)
Den 15-17 aug kommer golvvärmen justeras in. Dvs eventuella fel åtgärdas och finjusteringar i anläggningarna genomföras. Detta kommer att leda till minskad energiåtgång i fastigheten och därmed minskade utgifter. Arbetet kommer att synkas mellan etapp 1 och 2 och informationen riktar sig därför till boende i bägge etapperna/föreningarna.
OBS! Endast boende på nedre plan berörs av arbetet.
För att planera för arbetet har styrelsen tagit fram ett formulär där man kan uppge ett önskat tidsintervall som du kan vara hemma. Om du inte kan vara hemma önskar vi att du pratar med en granne som kan hjälpa dig. Uppge sedan i formuläret vem detta är.
Du måste lämna fritt utrymme framför luckan där golvvärmefördelaren sitter. Placeringen är olika beroende på lägenhetens storlek och utformning.
Enligt stadgarnas § 13 ska föreningen ges tillträde till bostaden för underhållsarbeten. Om du inte ger föreningen/entreprenören tillträde inom ovan datum, kommer du bli debiterad för de ev. extrakostnader som detta genererar föreningen.
Om du inte önskar en tid kan entreprenören komma när som helst mellan 15-17 augusti då vi utgår från att någon är hemma den tiden.
Arbetet tar endast några minuter, men det är viktigt att det blir utfört.
OBS! Medlemmar som hyr ut i andrahand ansvarar för att kommunicera med sina hyresgäster genom hela arbetet.
Föreningarna har endast direktkontakt med medlemmen (ägarna av bostadsrätten).
Klicka HÄR för att komma till formuläret. Svara senast 7 augusti.
Erbjudande om köp och montering av skåp i badrummet
BRF Lillhagsparken 1 och 2 erbjuder alla medlemmar att beställa överskåp inkl. montering till självkostnadspris i badrummet ovanför bänkskivan.
Föreningen samordnar arbetet och har upphandlat ett företag för att få ner priset vid en större, gemensam gruppbeställning. Då vi tillsammans är 92 lägenheter finns det potential att spara pengar och vid många beställningar kan kostnaden sjunka ytterligare.
Läs mer och beställ genom att klicka HÄR. Beställ senast 7 augusti.
Uppdatering: Problemet är åtgärdat.
Tyvärr verkar det som att vi återigen har drabbats av problem med anläggningen. Vi kommer imorgon bitti kalla på tekniker. Vi hoppas att problemet åtgärdas omgående samt kommer att be om en ordentlig felsökning så att inte problemet återkommer.
Vi ber om ert tålamod i väntan på åtgärd.
Vänligen,
styrelsen
Som vi tidigare har kommunicerat är detta vår primära kommunikationskanal och ni kan alltid logga in och uppdatera era uppgifter så länge ni loggar in med den mejladress ni uppgav vid köpet. Om ni inte kan logga in kontakta oss enligt nedan.
Som ni också märkte under varmvattenbekymret skickar styrelsen också SMS vid akuta händelser. Om du inte fick sms från Styrelsen kan du registrera ditt telefonnummer genom att logga in och uppdatera dina/era uppgifter.
Du kan alltid nå oss på styrelsen@brflillhagsparken2.se.
Vänligen använd denna mejlen i första hand för kontakt med styrelsen. OBS! Vi svarar så snart vi har möjlighet.
En fortsatt trevlig sommar önskar styrelsen. Njut av regnet!
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Manuela, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Information om upphandlat 3-årigt elavtal från 1 augusti
Styrelsen har nu upphandlat ett tre-årigt elavtal med fast pris.
Detta kommer hjälpa föreningen att hålla nere våra kostnader framöver om/när de rörliga elpriserna sticker iväg under vinterhalvåret när mycket el går åt till uppvärmningen.
Det nya priset för hushållselen kommer att bli 2,50 kr inkl. moms per kWh. Detta inkluderar både elpris och nätavgifter. Priset kommer, förutsatt att nätavgifterna inte ändras, gälla under tre år från och med 1 augusti.
Nytt pris för laddning av elfordon blir 2,75 kr inkl. moms. per kWh. Detta då vi också betalar en avgift till leverantören.
Styrelsen kan besluta om nytt pris ifall förutsättningarna förändras givetvis.
Uteblivet varmvatten
Tråkigt nog blev vi utan varmvatten i 5 dagar när vår anläggning drabbades av tekniska problem i mitten på juli. Som tur är är ärendet givetvis ett garantiärende och kostnaderna för reparationerna drabbar inte föreningens kassa. Orsaken till den fördröjda reparationen är tyvärr tillverkarens och Postnords förtjänst. Vi hade helt enkelt otur att anläggningen la av mitt i semesterperioder, strax innan helgen, samt att anläggningen är av en så pass ny modell att reparationsfirman saknade reservdelar. Vi har blivit försäkrade om att reparatören nu har ett lager med reservdelar för vår anläggning och skulle det ske igen så ska det gå snabbare.
Dessvärre finns det ingen möjlighet till kompensation varken för föreningen eller för respektive hushåll. Alternativet är att styrelsen beslutar att kompensera medlemmarna, men då vår kassa fortsatt är mycket liten vore detta att försätta föreningen i en ekonomiskt svår sits, vilket i sin tur skulle innebära ytterligare höjning av avgifterna. Det är inte önskvärt för någon.
Vi är dock glada att detta skedde under sommartid, när många inte var hemma och/eller hade möjlighet att duscha någon annanstans och att det var ett garantiärende som gör att vi inte drabbas ekonomiskt.
Obligatorisk injustering av golvvärmeanläggningarna i lägenheterna på nedre plan 15-17 augusti
Den 15-17 aug kommer golvvärmen justeras in. Dvs eventuella fel åtgärdas och finjusteringar i anläggningarna genomföras. Detta kommer att leda till minskad energiåtgång i fastigheten och därmed minskade utgifter. Arbetet kommer att synkas mellan etapp 1 och 2 och informationen riktar sig därför till boende i bägge etapperna/föreningarna.
OBS! Endast boende på nedre plan berörs av arbetet.
För att planera för arbetet har styrelsen tagit fram ett formulär där man kan uppge ett önskat tidsintervall som du kan vara hemma. Om du inte kan vara hemma önskar vi att du pratar med en granne som kan hjälpa dig. Uppge sedan i formuläret vem detta är.
Du måste lämna fritt utrymme framför luckan där golvvärmefördelaren sitter. Placeringen är olika beroende på lägenhetens storlek och utformning.
Enligt stadgarnas § 13 ska föreningen ges tillträde till bostaden för underhållsarbeten. Om du inte ger föreningen/entreprenören tillträde inom ovan datum, kommer du bli debiterad för de ev. extrakostnader som detta genererar föreningen.
Om du inte önskar en tid kan entreprenören komma när som helst mellan 15-17 augusti då vi utgår från att någon är hemma den tiden.
Arbetet tar endast några minuter, men det är viktigt att det blir utfört.
OBS! Medlemmar som hyr ut i andrahand ansvarar för att kommunicera med sina hyresgäster genom hela arbetet.
Föreningarna har endast direktkontakt med medlemmen (ägarna av bostadsrätten).
Klicka HÄR för att komma till formuläret. Svara senast 7 augusti.
Erbjudande om köp och montering av skåp i badrummet
BRF Lillhagsparken 1 och 2 erbjuder alla medlemmar att beställa överskåp inkl. montering till självkostnadspris i badrummet ovanför bänkskivan.
Föreningen samordnar arbetet och har upphandlat ett företag för att få ner priset vid en större, gemensam gruppbeställning. Då vi tillsammans är 92 lägenheter finns det potential att spara pengar och vid många beställningar kan kostnaden sjunka ytterligare.
Läs mer och beställ genom att klicka HÄR. Beställ senast 7 augusti.
Problemet är avhjälpt och varmvattnet är på väg tillbaka nu.
Uppdatering tisdag 15:30
För närvarande har vi inget nytt att informera om gällande varmvattnet. Det är många externa människor inblandade och reservdelar ska ha skickats med "expressfrakt" igår, men ännu inte dykt upp och alla väntar....
Föreningen (alltså vi alla medlemmar) äger anläggningen, men då det är garantiärende så är det Huskoncept (de som byggde) som bestämmer vem som gör vad i anläggningen.
Styrelsen kommer givetvis att begära kompensation, men vi vill först och främst lösa så att vi har antingen varmvatten snarast möjligt, eller minst möjlighet att duscha i närheten.
Givetvis håller vi medlemmarna uppdaterade så snart vi själva får reda på något. Just nu vet vi inget mer än att det ska vara åtgärdat under idag tisdag.
Vänligen,
Styrelsen
Uppdatering fredag 16:45
Dessvärre saknas reservdelen som krävs för att åtgärda felet i anläggningen. Vi har legat på om expresskörning och alla andra tänkbara lösningar, men inte nått någon lösning innan helgen.
I dagsläget är preliminär dag för reparation först på tisdag tyvärr. Reserven fungerar endast för uppvärmningen av fastigheten tyvärr, så den hjälper oss inte heller.
Det finns därmed inga andra lösningar just nu.
Vi hoppas att många har möjlighet att duscha hos familj/vänner i närheten eller uppskattar en lite svalare dusch. Alternativt kan man besöka Lundbybadet eller Allmänna badet i frihamnen om det krisar.
Vänligen,
Styrelsen
Uppdatering torsdag 16:30
Felsökning pågår fortsatt, men felet kommer ej avhjälpas förrän tidigast imorgon fredag den 7 juli enligt uppgift från tekniker som kikat på anläggningen.
Även reservsystemet (med direktverkande el) krånglar vilket gör att vi kanske inte får lite varmvatten ens en gång.
Om reservsystemet skulle sätta igång är det dock mycket begränsat och klarar inte av att täcka normal förbrukning samt kostar mer att producera.
Vi ber alla boende att slå av golvvärmen helt och hållet, samt vid användande av ev. varmvatten kraftigt minimera förbrukningen.
Medlemmar som hyr ut i andrahand måste informera sina hyresgäster omgående.
/Styrelsen
19 195 besökare sedan 2023-04-11