Vatten/värme avstängd på hus 34 på okänd tid på grund av läckage. Felsökning och åtgärder pågår.
/Styrelsen och K&B Förvaltning
På lördag kommer vi samlas kl 10.00 vid cykelhuset (36B) för att fördela arbetsuppgifterna för fixardagen.
En från styrelsen kommer att vara ansvarig för varje arbetsgrupp och det är viktigt att vi följer planen som vi gjort upp.
Vi serverar Korv (vanlig/kyckling/veg) med bröd, kaffe/te med hembakt vid 11.45 vid cykelhuset.
OBS! Påminner om p-förbud mellan kl 10-13 längs skogskanten samt platserna 36, 37 och 38 som ska flyttas.
Ett påminnelse-sms går ut på lördag morgon. Ställ bilen på den nya parkeringen (avgift) eller använd grusytan vid äldreboendet.
Vi vill dela med oss av arbetsuppgifterna i förväg denna gången så att man kan fundera på vad som passar en själv. Påminner också om att klä sig i oömma kläder/arbetskläder som passar uppgifterna.
Det är många som anmält sig och vi tror att vi hinner med allt under dagen! Har du ännu inte anmält dig så är du välkommen oavsett såklart, vi kokar lite extra kaffe.
Håll tummarna för torrt väderlek! Välkomna!
/Styrelsen
Som vi tidigare informerat har vi återigen en fixardag lördagen den 28 september mellan kl 10-13 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor m.m. Dessutom bjuder vi på grillad korv, kaffe/te och kaka. Anmäl dig så vet vi hur mycket som ska köpas in och vilka arbetsuppgifter vi hinner med.
Mejla styrelsen@brflillhagsparken2.se och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll.
Samling kl. 10.00 vid hus 36/Cykelrummet för gemensam uppstart. Det är viktigt att checka in där så att du vet vilken arbetsuppgift du ska fokusera på.
OBS - Viktig information:
Alla parkeringsplatser längs med skogen samt plats 36, 37 och 38 ska lämnas tomma mellan kl. 10.00 och 13.00 på grund av risk för skador vid trimning av gräset och för att vi ska sopa rent längs kantstenen. Parkera din bil tillfälligt på stadens parkeringar i området alt. använd grus-tomten vid äldreboendet.
Gällande plats 36, 37 och 38 kommer dessa att "flyttas ner" mot gatan för att ge bättre utrymme mellan bil och fasad samt ge boende i direkt anslutning till dessa en bättre komfort gällande insyn och integritet.
Information in English:
All parking spaces along the forest line, as well as spaces 36, 37 and 38 must be left empty from 10.00-13.00 on september 28th.
Eftersom företaget Huskoncept/Stjernplan som byggde våra hus har gått i konkurs kommer alltså inga åtgärder på garantiärenden att genomföras just nu. Detta har vi meddelat tidigare.
Här kommer styrelsens planering för hantering av garantiärenden inför 2-årsbesiktningen den 16 okt.
Processen som följer ser ut ungefär såhär:
Fram till 11 okt - alla medlemmar anmäler garantiärenden till Garantio som vanligt.
OBS! Har du redan anmält ett fel behöver du inte anmäla det igen. Om du inte vet ifall du anmält ett fel kan du söka i din epost-inkorg efter mejl från "Envise" där du sedan kan se ditt ärendenummer och begära en inloggning till Garantios portal Envise för att läsa vad du felanmält och status på ärendet. Om du inte hittar eller är osäker, gör en anmälan till Garantio och fråga dem i samband med samtalet.
OBS! Sista dag för nya anmälningar till Garantio är den 11 okt då vi behöver några dagar för att sammanställa alla tidigare och nyinkomna anmälningar.
Länk Till Garantio
16 oktober - föreningen genomför 2-årsbesiktningen
Onsdagen den 16 oktober genomförs 2-årsbesiktningen, där en extern besiktningsman, tillsammans med representanter från föreningen, besiktigar hela bygget inkl. alla lägenheter. Denna dag behöver du antingen vara hemma och visa fel du vill påpeka till besiktningsmannen eller lämna en nyckel till föreningen för tillträde. Detta är en obligatorisk åtgärd och föreningen har rätt att få tillgång till din lägenhet denna dagen. Om du inte lämnar tillträde till lägenheten kan föreningen enligt lag och praxis begära handräckning från myndigheter för tillgång vid senare tillfälle där ev. tillkommande kostnader belastar dig. Det är alltså viktigt att vi hjälps åt denna dagen för att slippa merarbete och merkostnader. Mer information om nyckelinlämning kommer längre fram.
Du som hyr ut din lägenhet i andra hand måste informera dina hyresgäster om att föreningen ska ha tillträde till lägenheten. Det är dock viktigt att Du, som innehavare, tar ansvar för att anmäla felen till Garantio.
Eftersom besiktningsmannen ska hinna med 44 lägenheter och hela fastigheten i övrigt kommer det att gå undan med maximalt 5-10 min per lägenhet. Märk gärna de fel du vill påpeka och/eller har anmält tidigare med post-its eller något synligt för att snabba på processen vid besöket oavsett om du är hemma eller inte. Du kan också förbereda en lista för dig själv så att inget missas.
Kontrollera gärna funktionen på följande:
Ventilationssystem - Både Kök/Badrum samt Övriga fläktar. Fungerar alla fläktar? Förekommer det läckage?
Golvvärme/element - Har du en jämn uppvärmning i golvet/elementen? Läckage? OBS! Värmesystemet är ej aktivt ännu, men aktiveras så snart hösten infinner sig.
Fönster/dörrar - Fungerar alla dörrar och fönster normalt? Läckage?
Kök/Badrum - Läckage i kranar/rör/anslutningar, sprickor i kakel m.m.? WC, dusch m.m.
Förrådet - Glöm inte att kontrollera ditt förråd så att lås och belysning fungerar.
Vitvaror - anmäls inte till Garantio. Läs mer här: https://www.brflillhagsparken2...
Fler tips på vad du ska kontrollera kan du hitta här: Checklista
Detta är en mycket omfattande lista, men kan ge tips så att du inte missar något invändigt.
Efter 16 oktober - Styrelsen upphandlar entreprenör för att åtgärda felen
Efter besiktningen är avslutad och styrelsen tagit emot besiktningsprotokollet upphandlar och planerar vi för åtgärdande av alla fel som besiktningsmannen bedömt som garantifel.
Övriga fel som ej anses vara byggarens ansvar får styrelsen ta ställning till huruvida dessa är på föreningens ansvar eller på medlemmens ansvar.
Efter avslutad besiktning och åtgärdande av fel
Styrelsen söker ersättning för åtgärdskostnaderna från försäkringen som tecknades i samband med byggnationen.
Vi hoppas att planeringen håller, men snabba förändringar kan ske varför det är viktigt att man håller sig uppdaterad och läser all kommunikation från föreningen.
Slutligen vill vi bara säga att detta innebär en stor arbetsbelastning på styrelsen och vi ber därför att medlemmarna följer alla direktiv ovan och underlättar arbetet så mycket som möjligt. Det kan också innebära att annat arbete som styrelsen också måste göra kan dröja (ex. beslut från årsstämman), det är viktigt att vi hjälps åt för att hantera detta smidigt. Undvik att belasta styrelsen med andra typer av frågor och ärenden under de kommande månaderna. Svar på sådana frågor och ärenden kommer att dröja.
Med vänliga hälsningar,
Styrelsen
Här kommer en uppdatering från styrelsen!
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Fixardag 28 september
Lördagen den 28 september har vi återigen en gemensam fixardag i föreningen mellan kl 10-13 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor m.m. Vi samlas kl 10.00 utanför cykelförrådet. Dessutom bjuder vi på grillad korv och kaffe. Anmäl dig så vet vi hur mycket som ska köpas in.
Vi i styrelsen har förberett en lista på saker som behöver göras men alla är välkomna att skicka in idéer till styrelsen.
Genom att vi gemensamt tar ansvar och hjälps åt kan vi hålla våra kostnader nere i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag.
Mejla styrelsen@brflillhagsparken2.se och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll. Detta så att vi kan köpa rätt mängd kaffe/fikabröd. Vi ordnar även lite gott till barnen. Har du någon idé om vad som behövs fixas, skriv med detta.
Information ang detta kommer i ett separat utskick inom kort. På vår hemsida finns viktig information angående garantiärenden
På grund av fortsatta problem med soprummen har vi behövt höja frekvensen på tömning av återvinningskärlen. Detta kommer innebär ökade kostnader för föreningen men vi i styrelsen ser i nuläget ingen annan utväg.
Det är fortsatt viktigt att följa reglerna i soprummet. Platta till paketen, sortera ut matavfallet och släng rätt sak på rätt plats.
På grund att årsredovisningen inte var färdig till vår årsstämma i juni behöver vi kalla till en extrastämma. Mer info kommer längre fram men spara gärna datumet.
19 153 besökare sedan 2023-04-11