Här kommer årets första nyhetsbrev med mycket information.
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Styrelsen har efter synpunkter från boende valt att besluta om att förbjuda förvaring av större föremål i våra gemensamma, allmänna, förråd. Förråden är i första hand till för barnvagnar och rullstolar samt föreningens material såsom plogar, borstar och liknande. Detta har stått i reglerna sedan tidigare, men vi vill nu förtydliga dessa.
Förbudet gäller utemöbler/möbler, grillar (inkl. gasoltuber), däck och cyklar.
Cyklar ska förvaras i cykelförrådet eller ute i cykelställ. Gasoltuber får enligt lag inte förvaras inomhus i varken förråd eller lägenhet, förvara dessa på er uteplats. Grillar och utemöbler förvaras på respektive lägenhets uteplats/balkong.
Vänligen hämta era tillhörigheter från förråden senast 1 mars. Annars kommer dessa forslas bort på ägarens bekostnad.
Du hittar reglerna i sin helhet här: Trivselregler
Beskattningsåtgärderna fortlöper enligt plan och kommer att pågå under hela våren. Det kvarstår några åtgärder inuti lägenheterna som kräver specialister såsom målare, plattsättare, golvläggare m.m. och varje medlem kommer att kontaktas inför dessa specialåtgärder. Ev. fönster/dörrbyten kommer ske senare under våren när det är lite varmare ute. Övriga åtgärder utvändigt kommer också åtgärdas under våren.
Styrelsen har haft kontakt med Postnord då det den senaste tiden har varit mycket felaktiga utdelningar då ordinarie brevbärare inte varit på plats. Vi kommer försöka märka upp tydligare inuti lådorna också, men vi är så klart tacksamma för att ni hjälper varandra att kontrollera att posten hamnat rätt.
Styrelsen ska försöka ordna så att vi får ersättningslampor till alla köksfläktar där detta inte fungerar. Vi behöver dock samla in information om detta från er. Har ni en eller två lampor i köksfläkten som inte fungerar, vänligen mejla till thomas@brflillhagsparken2.se
Det kan också vara dags att byta filter på köksfläkten. Om du upplever att det osar mycket vid matlagning är det antagligen dags att byta kolfilter på Köksfläkten. Våra kolfilter är tyvärr inte tvättbara eller går att återanvända. Tillverkaren rekommenderar att man regelbundet 1-3 gånger årligen byter filtren beroende på hur mycket man lagar mat.
Orginalfilter hittar du här: https://www.elon.se/thermex-kf...
Vi har också hittat ett ersättningsfilter som fungerar fint och är billigare här: https://www.24.se/hem-tradgard...
Obs. att du behöver två filter i köksfläkten. Du slänger ditt gamla filter i hushållsavfallet, det går inte att återvinna.
Köp flera stycken så har du några år framöver.
En av våra hyresgäster i andra hand har hört av sig till styrelsen då deras lägenhet nu sålts utav ägaren. De har uppskattat vårt område, vår förening samt skolan och ber nu om tips och hjälp att hitta en lägenhet i samma område. Hör gärna av er till oss i styrelsen om ni har tips eller ev. planer på att hyra ut er lägenhet inom den närmsta framtiden. Mejla thomas@brflillhagsparken2.se
Vårens fixardag är planerad till söndag den 27 april.
Årsstämman är planerad till 27 maj.
Vi vill meddela att vi nu har bundit föreningens lån på tre olika bindningstider för att sprida ut våra risker. Vår genomsnittliga ränta för 2025 blir ca 2,8% vilket ger oss goda förutsättningar för att planera långsiktigt och amortera på våra lån enligt plan. I kombination med att hålla nere våra utgifter tror vi på en god ekonomi för föreningen framöver. Har vi överskott kommer vi att göra extra amortering i slutet av året eftersom vi haft en lägre amorteringstakt under 2023 och 2024.
Från 1 januari flyttades behållaren för Metall till det lilla soprummet där det byter plats med behållaren för Ofärgat glas. Detta innebär att båda glasbehållarna finns i stora soprummet för att förenkla sorteringen.
Vi vill också påminna om att det är viktigt att platta till alla kartonger för att alla ska få plats med sitt avfall efter julklapparna. Det behöver inte vara perfekt, det räcker med att stampa dem lite plattare.
Vi ber också boende i hus 30, 32 samt 34 A, B och C att använda det lilla soprummet mot parken i möjligaste mån för att fördela soporna jämnare mellan soprummen. Mer information om soprummen finns här: Sophantering
Hej och god fortsättning på det nya året!
Den 16 januari påbörjas åtgärdande av besiktningsanmärkningar inuti lägenheterna.
Som vi tidigare meddelat är det Bergman & Höök som ansvarar för arbetet.
De har gjort ett schema för vart och ett av huskropparna. Se nedan.
Information från Bergman & Höök
Vecka 3 och 4 kommer vi på Bergman & Höök att börja jobba med era besiktningsanmärkningar. Vi räknar med att det tar ca 2h per LGH. Vi kommer göra ett jobb i samtliga lägenheter som är relaterade till spisfläkten. Samt att vi kommer att jobba med besiktningspunkter som finns i ert protokoll hänvisade till er LGH. Vi kommer ha en Elektriker som kontrollerar spis och det gäller samtliga lägenheter. Nedan här ser ni en lista på tider som vi kommer att jobba hos Er. Visa punkter kommer vi inte att kunna färdigställa, så räkna med att vi kommer få vara hos er ytterligare en gång men det meddelar vi på plats om det behövs.
Frågor hänvisas till Erik Gustafsson 0735-397547 erik.gustafsson@bergman-hook.se
Snickare på plats Henrik Noaksand 0704-918246
Schema:
Hus 30: 2025-01-16 | Avsatt tid |
LGH 30B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 30C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 30A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 30A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 30E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 30F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 30D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 30D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Hus 32: 2025-01-17 | Avsatt tid |
LGH 32B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 32C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 32A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 32A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 32E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 32F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 32D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 32D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Hus 34: 2025-01-20 | Avsatt tid |
LGH 34B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 34C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 34A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 34A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 34E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 34F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 34D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 34D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Hus 36: 2025-01-21 | Avsatt tid |
LGH 36B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 36C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 36A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 36A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 36E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 36F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 36D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 36D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Hus 38: 2025-01-22 | Avsatt tid |
LGH 38B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 38C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 38A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 38A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 38E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 38F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 38D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 38D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Hus 40: 2025-01-23 | Avsatt tid |
LGH 40B. | kl 8.00-10.00 |
LGH 40C. | kl 8.00-10.00 |
LGH 40A. 1101 | kl 9.30-11.30 |
LGH 40A. 1102 | kl 9.30-11.30 |
LGH 40E. | kl 12.00-14.00 |
LGH 40F. | kl 12.00-14.00 |
LGH 40D. 1101 | kl 13,30-15.30 |
LGH 40D. 1102 | kl 13.30-16.00 |
Här kommer årets sista nyhetsbrev. Vi önskar alla en härlig jul och välförtjänta ledigheter.
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Än har inte första snöfallet kommit till oss, men när det väl händer vill vi påminna om att du som bor i föreningen har ansvar för att själv skotta och grusa framför egen entré samt, för de som bor på övre plan, entrébalkong och trappa. Snöskyfflar och sopborstar finns i varje förråd och på övre plan finns nu en mindre skyffel samt sopborste utplacerade för enkel åtkomst.
Arbetslaget för snöröjning har nu fyllt de fem svarta grusbehållarna i området med grus varvat med salt som man kan hämta vid behov. Det ligger orangea skopor som man kan använda för att försiktigt sprida gruset över området man vill halkbekämpa. Använd sparsamt så blir det enklare att städa till våren.
I övrigt ansvarar arbetslaget för snöröjning på gångbanor inom området inkl. framför soprum och förråden. Vi kommer vid behov ringa på en snöröjare som kan ploga bilvägen inom området, men då vi är en liten kund kommer större kunder prioriteras, varför det kan dröja innan vägen är plogad och sandad.
Från 1 januari kommer behållaren för Metall att flyttas till det lilla soprummet där det byter plats med behållaren för Ofärgat glas. Detta innebär att båda glasbehållarna finns i stora soprummet för att förenkla sorteringen.
Vi vill också påminna om att det är viktigt att platta till alla kartonger för att alla ska få plats med sitt avfall efter julklapparna. Det behöver inte vara perfekt, det räcker med att stampa dem lite plattare.
Vi ber också boende i hus 30, 32 samt 34 A, B och C att använda det lilla soprummet mot parken i möjligaste mån för att fördela soporna jämnare mellan soprummen. Mer information om soprummen finns här: Sophantering
Ett tillägg görs till trivselreglerna. Detta tillägg är för att förenkla för de boende vilka regler som gäller för förvaring av gasol i förråd och lägenheter och är alltså det regelverk som gäller i hela Sverige:
Vi vill också påminna om att det är lyhört mellan våra lägenheter och vi ber alla att undvika att använda tvättmaskin och torktumlare sent på kvällarna.
Trivselreglerna finns i sin helhet här: Trivselregler
Inom föreningens område är det strängt förbjudet att använda fyrverkerier. Vi hänvisar till närliggande öppna platser, men ber snällt att visa hänsyn till djuren, både våra egna husdjur men också djuren som rör sig i skogarna runt oss.
I samband med besiktningen har det framkommit att vi kommer behöva se över hela vår värmeanläggning för att säkerställa en säker och effektiv värmeförsörjning i fastigheten. Vi har bland annat ojämn fördelning av värmen mellan lägenheter och hus. I väntan på det ber vi de som ska lämna lägenheten en längre period att inte dra ner värmen för mycket, då värmen sprider sig i hela huskroppen. Om du lämnar lägenheten är det också viktigt att se till att aktivera värmeåtervinning på ventilationssystemet - den orangea knappen ska lysa på panelen.
Om du behöver hjälp med användning av golvvärme/ventilationssystemet finns instruktioner här: Användarmanualer m.m.
Styrelsen håller på att upphandla en totalentreprenad som ska åtgärda alla brister som besiktningsmännen konstaterat vara ett garantifel. Det kan innebära att sådant du anmält in kanske inte bedömts som ett garantiärende. Tack vare en bra försäkring tror vi att alla åtgärder kommer att kunna täckas inom ramen för försäkringen, men vi kommer inledningsvis prioritera de stora anmärkningarna på vattentryck, värmeanläggning och liknande. Mer information kommer när planeringen från entreprenören är klar.
Tack vare sjunkande räntekostnader och noggrann ekonomisk uppföljning och genomförda kostnadseffektiviseringar av styrelsen bedöms vi dagsläget inte behöva genomföra en höjning av avgiften under kommande år. Dock ökar föreningens kostnader på grund av stora taxehöjningar för bl.a. sophantering, vatten och avlopp samt elskatt och nätavgifter vilket gör att vi fortsatt bevakar ekonomin noggrant.
Då föreningens kostnader ökat från Tele2 justeras månadskostnaden för Bredband och TV från 79 kr till 83 kr per månad från 1 januari.
Här kommer en uppdatering från styrelsen efter söndagens extra årsstämma samt styrelsemötet.
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
På söndagens extra årsstämma fattades flera viktiga beslut som påverkar alla medlemmar och hushåll. Ett protokollsutkast finns tillgängligt i dokumentarkivet. Ett justerat protokoll håller på att sammanställas och kommer att finnas tillgängligt inom kort. Här följer de två viktigaste besluten som påverkar alla medlemmar och boende.
Medlems ansvar för snöröjning framför egen entré samt trappa
Enligt styrelsens förslag beslutade stämman enhälligt att varje medlem/hushåll från och med kommande vintersäsong är ansvarig för snöröjning framför sin egen entré samt, för de som bor på plan 2, trappan.
Bakgrund till beslutet är att styrelsen under två vintrar haft två olika företag som ansvarat för snöröjningen, men inte upplevt att kvalitéten varit så bra samt att det ofta har dröjt lång tid innan snöröjningen har utförts. Många medlemmar/hushåll har själva skottat rent, både framför egen entré och på gångbanorna, redan innan företagen kommit hit. Dessutom har tjänsten kostat föreningen relativt stora summor, pengar som vi hellre ser går till engagerade medlemmar.
Detta innebär att från och med nu så ansvarar varje boende för att hålla rent från snö framför sin egen dörr och trappa. Du är också försäkrad mot olycksfall vid utförande av arbetsuppgiften. Detta beslut gäller också för andrahandshyresgäster.
Arbetslaget för snöröjning (som bildas inför säsongen, läs längre ner) kommer att säkerställa att det finns redskap såsom sopborstar och skyfflar nära tillhands. Nya sandbehållare finns utplacerade i området där grus kommer finnas tillgängligt vid behov.
En mer utförlig beskrivning till beslutet finns att läsa i handlingarna till extrastämman: Dokumentarkiv
Införande av självförvaltning i föreningen
Enligt styrelsens förslag beslutade stämman enhälligt att införa självförvaltning i föreningen som ett sätt att höja kvalitéten på vissa arbeten samt ge deltagande medlemmar en eller flera skattefria rabatter på årsavgiften. Som ett första steg införs självförvaltning på snöröjningen för föreningens gemensamma ytor såsom gångbanor och ytor som inte är entré till lägenheterna. Läs mer under nästa rubrik. Till våren införs trädgårdsskötsel/gräsklippning.
Deltagande i självförvaltningsarbetet är frivilligt, men gäller bara för medlemmar, ej andrahandshyresgäster.
En mer utförlig beskrivning till vad självförvaltning innebär finns att läsa i handlingarna till extrastämman: Dokumentarkiv
Utifrån stämmobeslutet om införande av självförvaltning har styrelsen påbörjat planeringen av snöröjningen av våra gemensamma ytor och gångbanor. Bilvägen genom området kommer fortsatt röjas med maskin. Deltagandet är frivilligt och arbetsinsatsen är avgörande på hur många som deltar i laget.
För deltagande i arbetslag snöröjning har styrelsen fastställt beloppet 1300 kr i rabatt på årsavgiften (fördelat på 5 månader) för de hushåll som anmäler sitt deltagande senast 11 november för vintersäsongen 2024/2025. Det går ej att ansluta till arbetslaget i ett senare skede.
För att påbörja schemaläggningen har styrelsen tagit fram ett formulär där du som vill vara med kan ange vilka veckor du kan ställa upp. Ange alla veckor du har möjlighet så blir det enklare att planera. Arbetet fördelas lika mellan deltagarna givetvis. Alla ska ha lika möjlighet att delta utifrån sina förutsättningar ex. anpassning efter funktionsvariation m.m.
Accepterande av villkor och samtycke krävs för deltagande. Läs mer och anmäl ditt deltagande här: Till anmälningsformulär.
Styrelsen ser fortsatt mycket stora problem i soprummen där stora kartongpaket inte plattas till, plastlådor slängs i komposten och pant ligger i glasåtervinningskärlen. Detta leder till ökade kostnader, lukt och nedskräpning och på sikt kommer vi behöva införa kameraövervakning samt lägga pengar på städning och straffavgifter från Remondis & Renova. Det kan innebära höjda årsavgifter eftersom taxorna också ökar med 19% 2025.
En enkel regel som du kan följa är: Är du osäker på var du ska slänga något? Släng det i restavfallet hellre än att sortera fel.
Det finns sopsorteringsguider uppsatta i varje soprum. Ser du någon göra fel uppskattar styrelsen om du kan påminna personen om att det är felsorterat.
Information ang. detta kommer i ett separat utskick inom kort med information om hur besiktningsanmärkningarna ska åtgärdas.
Vintern närmar sig med stegrande kyla och vi vill påminna er om vikten av att använda vår uppvärmning på ett energieffektivt sätt. Genom att göra små förändringar i våra vanor och att vara medvetna om vår energiförbrukning kan vi inte bara minska våra elkostnader utan också bidra till att bevara vår miljö. Här är några enkla tips för att hjälpa oss alla att ha en varm och energieffektiv vinter.
1. Använd termostaten för golvvärme och element klokt och långsamt:
Se till att termostaten är inställd på en behaglig men inte överdriven temperatur. Varje extra grad kan öka energiförbrukningen och elkostnaderna. Låt termostaten ligga på en stabil nivå, så kommer systemet bibehålla en jämn temperatur över dygnet automatiskt. Det kommer ta något dygn innan värmen sätter sig i golv och väggar. Observera att det är ett så kallat trögt system, så alla justeringar tar tid innan de ger effekt. Detta gäller både för att höja temperaturen och för att sänka den.
Tips! Vet du inte hur termostat/golvvärme fungerar? Kika här: Användarmanualer m.m.
2. Slå på värmeåtervinning i ventilationsanläggningen:
Slå på värmeåtervinning på kontrollpanelen för ventilationen. Det är den knappen med dubbla pilar i nedre högra hörnet. Det ska lysa orange för att den ska vara påslagen. Kontrollera också att fönster och dörrar är ordentligt täta för att undvika onödigt värmeläckage.
Tips! Vet du inte hur ventilationsanläggningen fungerar? Kika här: Användarmanualer m.m.
3. Reglera temperaturen när ingen är hemma:
Om du kommer att vara borta en längre tid, sänk temperaturen/termostaten några steg, men stäng inte av golvvärmen/elementen helt. Det är viktigt att bibehålla grundvärmen i byggnaden då en kall lägenhet suger energi från underliggande lägenheter. Alltså, golvvärmen på nedre plan värmer också upp golvet på övervåningarna och vice versa. Stängs någon del av blir det kallt hos grannen.
Låt även värmeåtervinningen på ventilationssystemet vara påslagen, använd lägsta nivån för fläkthastigheten för att minimera ljudnivån för dina grannar. Detta gäller också på sommaren under nattetid vid friskluft (blått ljus).
4. Vädring
Om du upplever det för varmt så är det bättre att ställa om ventilationen till friskluft (att det lyser blått) alt. vädra en kort stund för att sänka temperaturen än att justera termostaterna upp och ner hela tiden. Som sagt har vi ett trögt system samt att byggnaden behöver bibehålla grundvärmen i stommen för att vara energisnål på lång sikt.
5. Använd draperier och gardiner:
Dra för gardinerna på natten för att minska värmeförlusten genom fönstren och dra upp dem på dagen för att låta solen värma upp rummen naturligt. Värmeanläggningen anpassar sig efter rummets temperatur för att bibehålla en jämn temperatur.
När våren kommer sjunker temperaturen i värmesystemet automatiskt med medeltemperaturen. Framåt april/maj stänger vi av uppvärmningen helt tills höstkylan åter drar in.
Vi vill tacka er för att ni deltar i vårt gemensamma mål att vara mer energieffektiva och miljömedvetna. Genom små förändringar i våra vanor kan vi skapa en mer hållbar och ekonomiskt fördelaktig miljö för oss alla.
Om ni har några frågor eller behöver mer information om energieffektivitet och uppvärmning, är ni välkomna att kontakta föreningens styrelse.
Tillsammans kan vi göra skillnad, både för plånboken och klimatet.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen
21 708 besökare sedan 2023-04-11