3 apr 2024

Påminnelse Fixardag 6/4 - Parkeringsförbud råder

2024-04-03 22:27

For information in English, please use online translation services.

Här kommer en påminnelse om vår gemensamma fixardag på lördag.
Vi vill också be alla bilägare att flytta bilarna från hela området mellan kl 10-12 då vi kommer sopa/blåsa grus och skräp i området och bilarna står i vägen samt riskerar skador.
OBS! Kan du inte medverka ber vi er att sopa ut grus från era entréer mot öppna ytor om du inte redan gjort det för enklare/snabbare upptagning. Sopborstar finns i förråd m.m.

Lördagen den 6 april har vi återigen en gemensam fixardag i föreningen mellan kl 10-12 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor m.m. Dessutom bjuder vi på kaffe och kaka. Anmäl dig så vet vi hur mycket som ska köpas in.

Genom att vi gemensamt tar ansvar och hjälps åt kan vi hålla våra kostnader nere i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag. Bara genom att hjälpas åt på lördag sparar vi minst 10 000 kr.

Mejla styrelsen@brflillhagsparken2.se och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll. Detta så att vi kan köpa rätt mängd kaffe/fikabröd. Vi ordnar även lite gott till barnen. 

Vänligen,

Styrelsen

13 mar 2024

Nyhetsbrev mars

2024-03-13 22:16

Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Här kommer en uppdatering från styrelsen!

Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad

Information från styrelsen

Fixardag 6 april
Lördagen den 6 april har vi återigen en gemensam fixardag i föreningen mellan kl 10-12 då vi passar på att fixa i vår utemiljö, städa gemensamma ytor m.m. Dessutom bjuder vi på kaffe och kaka. Anmäl dig så vet vi hur mycket som ska köpas in.

Har ni tips på vad som behövs göras eller har önskemål om förändringar, mejla gärna styrelsen innan så tittar vi på det inför fixardagen. Kanske plantera någon buske eller något träd extra? Alla idéer är välkomna!

Genom att vi gemensamt tar ansvar och hjälps åt kan vi hålla våra kostnader nere i föreningen, vilket vi verkligen måste göra i år och de kommande åren. I en bostadsrättsförening bör alla delägare, dvs medlemmarna, ta ansvar för föreningens ekonomi då det annars leder till höjda avgifter om ingen hjälper till och arbeten måste lejas ut på företag.

Mejla styrelsen@brflillhagsparken2.se och meddela oss ungefär hur många som deltar från ert hushåll. Detta så att vi kan köpa rätt mängd kaffe/fikabröd. Vi ordnar även lite gott till barnen. Har du någon idé om vad som behövs fixas, skriv med detta.

Soprummet

Det är fortsatt viktigt att följa reglerna i soprummet. Platta till paketen, sortera ut matavfallet och släng rätt sak på rätt plats.

Nytt ansökningsförfarande andrahandsuthyrning

Styrelsen tar nu emot ansökningar om andrahandsuthyrning via vår hemsida. Du måste vara inloggad för att göra en ansökan. All information och formulär hittar du här: Andrahandsuthyrning

Parkeringar

Vi vill påminna om att inte parkera utanför markerade platser i området. Detta förhindrar sopbilen m.m. och man riskerar att få en p-bot. 
Vi har en ledig p-plats för uthyrning omgående om någon är i behov av en extra p-plats.

Årsstämma 2 juni 2024

I år hålls föreningens stämma den 2 juni prel. kl 10.30 på Restaurang Eken. Här kommer lite information inför årsstämman. Kallelse skickas längre fram i enlighet med stadgarna. Vi planerar också att tillsammans med grannföreningen bjuda på lunch efter årsmötet. Mer information om detta kommer.

Valberedningen informerar

Valberedningen för BRF Lillhagsparken 2, bestående av Ann-Marie och Eva, tar nu emot intresse från engagerade individer som vill vara med och driva föreningen framåt samt bidra till ett förbättrat boende för oss alla.

Om du känner någon som du tror skulle vara en idealisk kandidat eller om du själv är intresserad av att kandidera till ett förtroendeuppdrag i styrelsen, ser vi fram emot att höra från dig. Endast medlemmar har möjlighet att ställa upp till val, vilket inkluderar alla som är delägare i en bostadsrätt här i föreningen. Styrelsen får arvode för sitt arbete.

För att nominera någon eller kandidera själv, vänligen skicka ett mejl till valberedningen@brflillhagsparken2.se och inkludera lite information om dig själv eller den tilltänkte kandidaten. Observera att ditt mejl enbart kommer att behandlas av valberedningen och inte av styrelsen.
Vi ser fram emot att få in dina nomineringar och att tillsammans arbeta för att förbättra vår förening. Tack för ditt engagemang och stöd!

Hälsningar från valberedningen,
Ann-Marie & Eva

Motioner

Nu är det hög tid att skicka in dina motioner för beredning inför Årsstämman.
En motion är ett förslag som en medlem anser ska diskuteras på Årsstämman och kan skrivas av alla medlemmar, alltså de som äger en andel i bostadsrätten/föreningen. Enligt stadgarna skall motioner också behandlas av styrelsen, det vill säga att styrelsen skall diskutera dem och ge årsstämman ett förslag till beslut. Därför behöver vi ha era motioner senast 12 april. Skicka din motion/förslag till styrelsen@brflillhagsparken2.se


31 jan 2024

Nyhetsbrev februari

2024-01-31 09:04

Kära medlemmar,
Styrelsen vill informera om aktuella händelser i föreningen och beslut som fattats i styrelsen.
Important information from the board. For further information in english, please use online translation services.

Här kommer en uppdatering från styrelsen!

Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad

Information från styrelsen

Ang. avierna
Vi ber om fortsatt tålamod gällande OCR-koppling, el-debitering samt autogirering. Vi har haft kontakt med alla parter ang. detta.
Det har varit väldigt struligt att få till kopplingarna med diverse system på olika håll och därför har varken OCR, autogiron eller el-debitering fungerat som det är tänkt. Förvaltaren, banken och elmätningsföretaget jobbar för att lösa problemen.

Energianvändning
Tänk på att energieffektivisera hemmet! Vintern har varit olyckligt kall, dock vacker givetvis. Under december och januari har vi såklart förbrukat mer energi än normalt för värme och det leder såklart till ökade kostnader vilket vi inte vill ha för att undvika avgiftshöjningar. Även ökade utgifter för snöröjning anstränger vår ekonomi just nu.
Vi ber därför alla att vara noggranna med att ställa in golvvärme/element till en behaglig temperatur och behålla den värmen inne. Aktivera ventilationens röda knapp så återvinns värmen i ventilationen för ytterligare energieffektivitet. För golvvärmen rekommenderas inställning till 23 grader, vilket motsvarar "klockan 13" (alltså mellan "kl 12" och den lilla lampan). Den stora pricken "kl 12" motsvarar 22 grader.
Sänk successivt tills du har en behaglig och jämn temperatur istället för att vädra ut värmen. Stäng inte av golvvärmen helt under vinterhalvåret eftersom den värmer hela fastigheten.
Om det blir kallt ute höjer systemet automatiskt temperaturen i värmeledningarna för att kompensera för kylan, utan att du behöver göra något.

Ang. Soprummet
Det är fortsatt viktigt att följa reglerna i soprummet. Platta till paketen, sortera ut matavfallet och släng rätt sak på rätt plats.

Gällande varmvattenproblemen
Vi har fortsatt dialog med byggherren kring vårt värme- och varmvattensystem. Hitintills har de funnit att en givare varit felkopplad, men vi vet inte om det är det som orsakat besvären. Vi håller tummarna att det inte sker igen.

13 jan 2024

Varmvattnet igen - uppdatering

2024-01-13 12:26

God kväll,
Genom vägledning per telefon har jag nu åtgärdat pumpfelet. Ingen klar anledning fanns till felet, men varmvattnet är på väg tillbaka. Det kan behövas spolas en stund innan det kommer varmvatten och det kan ta några timmar innan tankarna når full temperatur igen.

Hoppas på en problemfri söndag,
vänligen

/Bülent

Det har uppstått nya problem i anläggningen idag. Varmvattnet finns, men vill inte pumpas ut i systemet. 
Installatören och Servicetekniker jobbar på att komma ut idag eller imorgon. 
Vi förstår allas frustration och delar den. Inte minst jag själv som tillbringat många timmar i teknikhuset eller i telefon med garantiansvariga.
Jag och styrelsemedlemmar har haft otaliga samtal med alla inblandade sedan i somras. 
Ingen vet inte vad som är fel och varför det inträffar. Jag har inte mer svar än så till er i dagsläget.

Ha tålamod.

/Bülent

6 jan 2024

Ang. fel och varmvatten

2024-01-06 11:53

Hej kära medlemmar!

Som ni märker har vi besvär med varmvatten återigen. Vi vet inte vad felet är (kan delvis bero på långvarig kyla), men arbetar på att få de ansvariga (byggherren) för arbetet att vidta åtgärder. Vi kontrollerar löpande temperaturen, men kan inte göra så mycket för att få upp den något mer.

Vi behöver er hjälp i detta.
Det är viktigt att vi alla anmäler garantifel löpande. Jag ber er därför att från och med nu göra en felanmälan till Garantio så att vi senare kan påvisa att det varit fel. 

Anmäl alltid när du har besvär med Värme, Vatten, Ventilation direkt till Garantio på denna länk: Garantiärenden.
OBS. Garantifel för vitvaror anmäls till Elon/Kökscentrum per mejl fastigheter@kokscentrum.com

Det vore bra om ni alla gör en anmälan redan idag till Garantio. Och imorgon, och på måndag om det behövs. Varje gång problemet uppstår.
Ni kan skriva i deras kommentarsfält att ni inte önskar videosamtal.

Etapp 1 har inte dessa problemen så det är något som är fel i vår anläggning.

Fortsatt trevlig helg.

/Styrelsen