Här kommer en uppdatering från styrelsen!
Vänligen,
Styrelsen bestående utav Bülent, Thomas, Pekka, Jimmie, Gabriel & Mahdad
Ang. avierna
Vi ber om fortsatt tålamod gällande OCR-koppling, el-debitering samt autogirering. Vi har haft kontakt med alla parter ang. detta.
Det har varit väldigt struligt att få till kopplingarna med diverse system på olika håll och därför har varken OCR, autogiron eller el-debitering fungerat som det är tänkt. Förvaltaren, banken och elmätningsföretaget jobbar för att lösa problemen.
Energianvändning
Tänk på att energieffektivisera hemmet! Vintern har varit olyckligt kall, dock vacker givetvis. Under december och januari har vi såklart förbrukat mer energi än normalt för värme och det leder såklart till ökade kostnader vilket vi inte vill ha för att undvika avgiftshöjningar. Även ökade utgifter för snöröjning anstränger vår ekonomi just nu.
Vi ber därför alla att vara noggranna med att ställa in golvvärme/element till en behaglig temperatur och behålla den värmen inne. Aktivera ventilationens röda knapp så återvinns värmen i ventilationen för ytterligare energieffektivitet. För golvvärmen rekommenderas inställning till 23 grader, vilket motsvarar "klockan 13" (alltså mellan "kl 12" och den lilla lampan). Den stora pricken "kl 12" motsvarar 22 grader.
Sänk successivt tills du har en behaglig och jämn temperatur istället för att vädra ut värmen. Stäng inte av golvvärmen helt under vinterhalvåret eftersom den värmer hela fastigheten.
Om det blir kallt ute höjer systemet automatiskt temperaturen i värmeledningarna för att kompensera för kylan, utan att du behöver göra något.
Ang. Soprummet
Det är fortsatt viktigt att följa reglerna i soprummet. Platta till paketen, sortera ut matavfallet och släng rätt sak på rätt plats.
Gällande varmvattenproblemen
Vi har fortsatt dialog med byggherren kring vårt värme- och varmvattensystem. Hitintills har de funnit att en givare varit felkopplad, men vi vet inte om det är det som orsakat besvären. Vi håller tummarna att det inte sker igen.
God kväll,
Genom vägledning per telefon har jag nu åtgärdat pumpfelet. Ingen klar anledning fanns till felet, men varmvattnet är på väg tillbaka. Det kan behövas spolas en stund innan det kommer varmvatten och det kan ta några timmar innan tankarna når full temperatur igen.
Hoppas på en problemfri söndag,
vänligen
/Bülent
Det har uppstått nya problem i anläggningen idag. Varmvattnet finns, men vill inte pumpas ut i systemet.
Installatören och Servicetekniker jobbar på att komma ut idag eller imorgon.
Vi förstår allas frustration och delar den. Inte minst jag själv som tillbringat många timmar i teknikhuset eller i telefon med garantiansvariga.
Jag och styrelsemedlemmar har haft otaliga samtal med alla inblandade sedan i somras.
Ingen vet inte vad som är fel och varför det inträffar. Jag har inte mer svar än så till er i dagsläget.
Ha tålamod.
/Bülent
Hej kära medlemmar!
Som ni märker har vi besvär med varmvatten återigen. Vi vet inte vad felet är (kan delvis bero på långvarig kyla), men arbetar på att få de ansvariga (byggherren) för arbetet att vidta åtgärder. Vi kontrollerar löpande temperaturen, men kan inte göra så mycket för att få upp den något mer.
Vi behöver er hjälp i detta.
Det är viktigt att vi alla anmäler garantifel löpande. Jag ber er därför att från och med nu göra en felanmälan till Garantio så att vi senare kan påvisa att det varit fel.
Anmäl alltid när du har besvär med Värme, Vatten, Ventilation direkt till Garantio på denna länk: Garantiärenden.
OBS. Garantifel för vitvaror anmäls till Elon/Kökscentrum per mejl fastigheter@kokscentrum.com
Det vore bra om ni alla gör en anmälan redan idag till Garantio. Och imorgon, och på måndag om det behövs. Varje gång problemet uppstår.
Ni kan skriva i deras kommentarsfält att ni inte önskar videosamtal.
Etapp 1 har inte dessa problemen så det är något som är fel i vår anläggning.
Fortsatt trevlig helg.
/Styrelsen
Några har haft bekymmer med att betala avierna för avgiften och det hänger ihop med övergången till ny förvaltning givetvis.
Vi håller på att undersöka problemet och hoppas kunna fixa så att det vid nästa avisering går smidigare att betala via Kivra och med OCR-nr som fungerar.
Tills dess att det är åtgärdat har vi konstaterat att det enklaste sättet att betala fakturan är via din internetbank. Ange OCR-nr som meddelande istället,
Glöm inte att betala till vårt nya BG-konto som framgår av din faktura.
Ev. autogiron som var kopplade till SBC är inte längre giltiga. Information om Autogirering kommer längre fram.
El kommer så småningom debiteras som vanligt via avin, men detta är inte helt löst ännu i det nya systemen varför det kommer debiteras senare för föregående månads elanvändning.
Vänligen,
Styrelsen & K&B Förvaltning
19 119 besökare sedan 2023-04-11